Albert Heijn startte in september vorig jaar met een prijzenslag door duizend artikelen in prijs te verlagen. “Klanten hebben bij ons vooral het gevoel duurder uit te zijn dan uit de kassabon blijkt”, verklaarde topman Sander van der Laan destijds. Veel supermarktketens volgden destijds het voorbeeld van de marktleider, waardoor de prijsafstand volgens onderzoeksbureau GfK intact bleef. Daarnaast is het marktaandeel van de Zaanse supermarktketen het afgelopen jaar teruggelopen.
“Het kostte veel geld, maar leverde niets op”, aldus Rutte. Hij heeft dan ook geen verklaring voor de nieuwe prijsverlagingen. Alle andere supermarktketens zijn volgens hem bezig in kaart te brengen welke producten goedkoper zijn geworden en zullen met enige vertraging de beweging van Albert Heijn gaan volgen.
Albert Heijn laat weten de ontwikkelingen in de markt elke dag in de gaten te houden. Prijzen worden volgens de woordvoerder waar nodig constant verlaagd. Of de supermarktketen deze week achthonderd artikelen tegelijk in prijs heeft verlaagd, wil ze niet zeggen. “Daar kan ik geen uitspraken over doen.”
De prijzenslag van vorig jaar werd groots aangekondigd. Waarom de supermarktketen er nu niets over kwijt wil, weet Rutte niet. “Misschien komt die campagne nog? Ik heb geen idee.”
Bron: RetailNews
OKT