Het nieuwe fusiebedrijf Ahold Delhaize heeft de resultaten voor het derde kwartaal bekend gemaakt. Daarin viel op dat vooral de online verkoop een sterke groei kende: die ging met een kwart de hoogte in vergeleken met een jaar eerder.
Ook pro-formaomzet stijgt
De omzet van Ahold steeg met 64,2% naar 13,9 miljard euro, terwijl de nettowinst met 24,9% groeide naar 236 miljoen euro. Die sterke stijging is wel te danken aan het feit dat de resultaten van Delhaize nu worden meegerekend en het vorig jaar enkel ging over de omzet van Ahold. De pro-formaomzet, een vergelijking met de gecombineerde omzet van Ahold en Delhaize in het derde kwartaal van 2015, steeg met 2,6%. Daarbij valt op dat de online consumentenomzet met 25,1% steeg ten opzichte van 2015 en dat op een pro-formabasis.
“We zijn blij om een goede prestatie aan te kondigen in de eerste kwartaalresultaten sinds we onze fusie in juli hebben afgerond”, zegt CEO Dick Boer. “Ondanks moeilijke omstandigheden op sommige markten wist Ahold Delhaize een omzetgroei te behalen.”
Goede prestatie dank zij franchisenemers
In België, waar de inkomsten vooral aan Delhaize te danken zijn, steeg de omzet met 1,7% naar 1,21 miljard euro. Hier waren het vooral de franchisewinkels die sterk presteerden, terwijl de winkels in eigen beheer mindere cijfers voorlegden.
In de rest van Europa ten slotte haalde Ahold Delhaize een omzet van 1,34 miljard euro, goed voor een groei van 8,4%. Vooral in Griekenland en Roemenië presteerde het supermarktbedrijf sterk.
Ahold had gisteren ook al goed nieuws te melden, want het won een rechtszaak tegen de eigen franchisenemers in Nederland. Die willen een groter deel van de koek, maar kregen van de rechtbank over de hele lijn ongelijk. Wel stelde de rechter dat beide partijen opnieuw rond de onderhandelingstafel moeten gaan zitten.
Bron: RetailDetail
NOV